TV4 skrotar ”X factor” – återupplivar ”Idol”

TV4 satsade 60 miljoner på nya flaggskeppet ”X factor”. Men publiken svek – och nu tar kanalen tillbaka ”Idol”.
– ”Idol” är tveklöst det bästa talangjaktsprogrammet. ”X factor” var storslagen underhållning på många sätt, men vi lyckades inte riktigt engagera tittarna, säger TV4:s programchef Fredrik Arefalk.

”Idol” var länge TV4s stora höstsatsning. Men efter åtta säsonger valde kanalen att testa något nytt.
Programmet engagerade inte längre – och läckte tittare.
Men trots flera försök fångade kanalen aldrig tittarna igen.
Storsatsningen ”X factor” snittade 777 000 tittare, ”The voice” bara 627 000.
”Idol” låg ständigt över en miljon.
– Ekonomiskt och publikmässigt går det inte att säga att ”X factor” är en succé. Kanske går det inte ens ihop ekonomiskt. Det håller sej redan på en miniminivå, sa Alexei Grinievski, tv-chef på mediebyrån Mindshare till Nöjesbladet i höstas.

Nu kommer ”Idol” tillbaka. David Hellenius har varit programledare för ”Idol” och nu senast ”X factor”.
Han är inte aktuell för comebacken.
– Det jobbar inte jag med. Jag har inte fått frågan. Och jag vet inte vad jag skulle svara om jag fick den, säger han.
Nu väntar en stor prövning för TV4. Enligt branschbedömare är talangkonceptet – på utdöende.
– Det är inte lika engagerande längre, trots att det är gjort efter konstens alla regler. Och det är såklart inte lika intressant om halva Sverige redan varit med. Talanggenren kan vara på väg att ebba ut, sa Alexei Grinievski tidigare.
För programchef Fredrik Arefalk är det nonsens.
– Talangjakter har alltid funnits, och kommer garanterat att finnas i framtiden. Det finns fortfarande många fantastiska historier kvar att berätta. Ämnena är så universella; det handlar om musik och människors drömmar om att blir stjärnor, säger han.
Källa: Aftonbladet

Jag vill ha allra första juryn tbx, dom var inte för elaka :o

/love juliiamariahh


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0