Kändisnytt: Katolska kyrkoherden varnar för julkalendern

 

Barnen i julkalendern leker "anden i glaset". Nu varnar en katolsk kyrkoherde föräldrar – och kallar SVT "den ondes hantlangare". – ”Anden i glaset” kan vara inkörsporten till spiritism och det ockulta, säger Zbigniew Golebiewski, kyrkoherde vid Sankta Annas katolska församling i Nyköping.



En trailer för årets julkalender "Mysteriet på Greveholm - Grevens återkomst" fick en katolsk kyrkoherde att reagera kraftigt. I ett församlingsblad gick han ut med en varning till föräldrar, eftersom barnskådisarna leker ”anden i glaset”, en lek som ibland påstås vara en metod för att få kontakt med andar. – Som troende kristen tycker jag att "anden i glaset" är den dummaste leken barn kan hålla på med. Med tanke på att den kan få mycket allvarliga konsekvenser för människans andliga och psykologiska välbefinnande. Det enda jag vill är att uppmärksamma föräldrar om att vara med när barnen se detta och förklara. "Anden i glaset" kan vara inkörsporten till spiritism och allt det ockulta, säger säger Zbigniew Golebiewski, kyrkoherde vid Sankta Annas katolska församling i Nyköping.

Han är kritisk mot att SVT gör en serie där sådant innehåll förekommer. – Precis som i paradiset där de första människorna låter sig luras av den onde. Den onde verkar än i dag i världen och använder sej av alla medel för att komma åt eventuella offer. Att just de som sköter public service vill vara den ondes hantlangare är deras sak och deras ansvar, säger Zbigniew Golebiewski. –  Mitt ansvar är att uppmärksamma mitt folk av det jag kan uppfatta som farligt. Sedan får de fatta sina egna beslut, fortsätter han. Dan Zethraeus, julkalenderns manusförfattare och regissör, tycker att det är positivt om föräldrar finns vid barnens sida ifall man oroar sej. – Det finns en stor majoritet som inte ser något som helst problem med innehållet, säger han. – Eftersom jag jobbar på SVT kan jag säga att vi har religionsfrihet i Sverige och alla får tro på vad de vill. Vi försöker låta flera röster komma till tals. Att den här julkalendern kanske inte förespråkar hans religion, det stämmer. Vi säger inte saker som han skulle vilja ha sagt, fortsätter Dan Zethraeus. – Jag är mer vetenskapligt lagd. Om någon kan bevisa och upprepa ett experiment som går att dokumentera får de gärna höra av sej till mej. Hela världen väntar på det, men ingen har lyckats bevisa något, fortsätter han.

Källa: Aftonbladet

 

/love juliiamariahh


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0